ابطال سند مالکیت

سند مالکیت همان دفترچه ای می باشد که بصورت مجلّد و از نوع اسناد رسمی بهادار که مندرجات هر صفحه آن منطبق می باشد با مندرجات یکی از ستونهای دفتر املاک است و دارای صفحات یا ستونهایی جهت درج نقل و انتقالات می باشد ، اوراق آن نخ کشی و با مهر مخصوص پلمب گردیده است و در اصطلاح عموم سند منگوله دار نامیده می شود


اسنا مالکیت جدید به اصطلاح تک برگی شامل مشخصات دقیق ملک و مالک قانونی و کد می باشد که بدین طریق آرامش خاطر به مالک می دهد .

البته لازم است بدانید آنچه به عنوان سند رسمی دراختیار مالکین می باشد فقط حکایت از مالکیت دارد و گاهی ممکن است به حکم دادگاه یا به دلیل دیگر مالکیت مالک از بین برود و ابطال گردد .



مصلحت اجتماع در حفظ نظم عمومی است و اسناد رسمی و مالکیت بارزترین نمونه های نظم عمومی هستند که بی اعتنایی به آنها منجر به بی ثباتی در نظم معاملات خواهد شد . در هر حال این اعتبار مطلق نمانده و بنا به جهاتی توسط قانونگذار این اسناد باطل و پس از احراز بطلان توسط مراجع مربوطه از جمله دادگاه دستور ابطال سند یا اصلاح ثبت دفتر املاک ، صادر می گردد .
دعوی ابطال سند مالکیت دعوایی است که خواسته آن اعلام بی اثر بودن یک یا چند سند رسمی معین است و ممکن است به علت این باشد که سند مطابق مقررات مربوط به آن صادر نشده باشد (ماده ۷۰ قانون ثبت و ماده ۱۲۸۸ قانون مدنی) از این قبیل است مورد ابطال سند مالکیت معارض و … .
ممکن است بی اعتباری سند به علت بطلان معامله ای باشد که سند حاکی از وقوع آن است ، مانند سند بیع مال مجهول، ممکن است به علت انتفای تعهد موضوع سند رسمی، سند از اعتبار بیفتد مانند پرداخت وجه سند (ماده ۱۲۹۲ قانون مدنی و بند چهارم ما ده ۱۳ آیین دادرسی مدنی)
لازم به ذکر است در این دعوی ارسال دادخواست به مرجع ذی صلاح از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضائی صورت می گیرد ، فلذا جهت تقدیم دادخواست به همراه مدارک مربوطه و کارت عابر بانک ( جهت پرداخت هزینه دادرسی ) به این دفاتر مراجعه نمائید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *