تصرف عدوانی (کیفری)

جرم تصرف عدوانی در حقوق کیفری غصبي است كه قانون گذار براي مباشر و مرتكب آن مجازات قائل شده ماده 690 قانون مجازات اسلامي مي گويد هر كس …. اقدام به هرگونه …. تصرف عدواني يا ايجاد مزاحمت يا ممانعت از حق در موارد مذكور نمايد به مجازات 1 ماه تا يكسال حبس محكوم مي شود و دادگاه را موظف به رفع تصرف عدواني يا رفع مزاحمت يا ممانعت از حق نمايد.


مطابق با ماده 310 قانون مدني اگر كسي كه مالي به عاريه و يا به وديعه و امثال آنها در دست اوست منكر گردد از تاريخ انكار در حكم غاصب است.
به عبارت دیگر تصرف عدوانی عبارت است از اینکه مالی از تصرف مالک آن، بدون مجوز قانونی یا رضایت مالک خارج شود. می توان گفت تصرف عدوانی زمانی است که مال غیرمنقول، بدون رضایت مالک آن از طرف کسی تصرف شود. این عمل جرم است و مجازات دارد، ولی اگر متصرف سوء نیت نداشته باشد یا با رضایت مالک محل را تصرف کرده باشد و با رعایت برخی شرایط قانونی، موضوع جنبه حقوقی پیدا می­کند.


دعوی تصرف عدوانی از حیث صلاحیت مرجع رسیدگی کننده از حیث ذاتی در صلاحیت مراجع قضایی است و از حیث صلاحیت محلی نیز مرجع قضایی محل وقوع جرم که همان محل وقوع ملک است ، دارای صلاحیت محلی برای رسیدگی می باشد . در دعوی رفع تصرف عدوانی موضوع رسیدگی شناسایی مالک نیست و هدف حمایت از متصرف است و اگر به اسناد و دلایل مالکیت نیز اتکا می شود تنها به همین منظر است . در این دعوی مدعی وقتی می تواند شکایت کیفری تقدیم کند که بتواند ثابت کند که در ملک موضوع دعوی دارای سابقه تصرف است ، اما مشتکی عنه ملک را از تصرف وی خارج کرده است و شرط اساسی دعوی تصرف عدوانی خارج شدن ملک بدون رضایت متصرف از ید اوست . برای تحقق تصرف عدوانی عدم رضایت متصرف سابق نسبت به تصرفات لاحق کافی است.



 این دعوی اختصاص به اموال غیر منقول دارد . مطابق با نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه به شماره 2123/7 مورخ 17/5/60 اقامه دعوی راجع به مالکیت و خلع ید غاصبانه در دادگاه حقوقی مانع از رسیدگی به دعوی رفع تصرف عدوانی نیست . حال سوالی که در اینجا مطرح می گردد این است که آیا در صورتی که دعوی تصرف عدوانی از جنبه کیفری آن طرح شود آیا نیازی به طرح دعوی حقوقی خلع ید نیز می باشد ؟ در پاسخ باید گفت که مطابق با ماده 690 قانون مجازات اسلامی دادگاه موظف است حسب مورد رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق بنماید که انجام این امور بعضاً مستلزم قلع و قمع بنا و به هرحال خلع ید از متصرف است .

در رویه قضائی رسیدگی و اتخاذ تصمیم به شکایت تصرف عدوانی بر اساس ماده 690 قانون مجازات اسلامی موکول به احراز سند مالکیت شاکی است و نیازی به احراز سبق تصرف شاکی و یا رعایت مهلت های مقرر به نحو مذکور در قانون جلوگیری از تصرف عدوانی مصوب 1352 و قانون آئین دادرسی مدنی مصوب 1379 نیست و اساساً در قانون اخیر الذکر مهلتی برای طرح شکایت تصرف عدوانی قید نگردیده است .

اعلام فسخ بیع بهترین وکیل دماوند بهترین وکیل رودهن بهترین وکیل ملکی بهترین وکیل پردیس بهترین وکیل گیلاوند تغییر سن دعاوی ملکی شناسنامه مهرداد رحمانی مهرداد رحمانی وکیل خانواده در دماوند مهرداد رحمانی وکیل خانواده دماوند مهردادرحمانی وکیل دماوند مهرداد رحمانی وکیل دماوند مهرداد رحمانی وکیل شهر دماوند مهرداد رحمانی وکیل ملکی مهرداد رحمانی وکیل ملکی در گیلاوند مهرداد رحمانی وکیل ملکی دماوند مهرداد رحمانی وکیل ملکی رودهن مهرداد رحمانی وکیل کیفری در دماوند مهرداد رحمانی وکیل کیفری دماوند وکالت وکالت مهرداد رحمانی وکیل آبسرد وکیل اراضی ملی وکیل بومهن وکیل خوب وکیل خوب دماوند وکیل دادگاه دماوند وکیل دادگستری دماوند وکیل در دماوند وکیل دماوند وکیل رودهن وکیل زمین وکیل زمین دماوند وکیل شهرستان دماوند وکیل ملکی وکیل ملکی دماوند وکیل ملکی شهر دماوند وکیل مهرداد رحمانی وکیل مواد مخدر وکیل مواد مخدر دماوند وکیل پایه یک وکیل کیفری دماوند وکیل گیلاوند